43.5 Nowy Jork - Osierocony Brooklyn

OSIEROCONY BROOKLYN
Reż. Edward Norton

FILMWEB
IMDB


NOTATKI

Traf chciał, by po bardzo długim czasie w końcu można było sparować nowojorską połówkę z tematem dotyczącym Wielkiego Jabłka. I choć w Jokerze twórcy też pięknie odtworzyli mroczną stronę tejże metropolii, to jednak w dzisiejszym filmie mamy do czynienia z większym skupieniem się na aspekcie problemów ją trawiących, a wszystko przeplecione jest iście noir-ową zagadką, trawiącą umysł głównego i tytułowego zarazem bohatera!

Choć obaj w TMF-ie nie należymy raczej do osób zabobonnych, to jednak - paradoksalnie - publikacja odcinka w piątek trzynastego łączy się z dość pechowym przyjęciem filmu przez wielu krytyków.

Edward Norton, czyli autor scenariusza, reżyser, a także odtwórca głównej roli w filmie, bez wątpienia zasłużył sobie na miano „złotego dziecka” Hollywoodu. Jego kariera eksplodowała niemal z dnia na dzień w połowie lat dziewięćdziesiątych, kiedy po słynnym debiucie u boku Richarda Gere’a w Lęku pierwotnym, przyszła kolej na role w takich kultowych filmach jak Fightclub, czy American History X, po których nazwisko Nortona zaczęto odmieniać na świecie we wszystkich przypadkach.

Pomysł na realizację dzisiejszego filmu zrodził się w jego głowie na wiele lat przed faktycznym podjęciem prac nad projektem. Będąc zafascynowanym książką Jonathana Lethema pod tym samym tytułem, Norton przez lata układał sobie w głowie klocki dotyczące sposobu, w jaki chciałby przenieść tak świetną książkę na duży ekran, jednocześnie nadając historii noir-owego spinu w bardziej klasycznym wydaniu. W końcu jednak, po zebraniu odpowiednich pieniędzy, z których zdecydowana większość pokryła koszty produkcji (podobno największe nazwiska zagrały tu za darmo), Norton ruszył z projektem życia, choć wcale nie bez problemów.

Dzisiejszy film to wspaniała pocztówka Nowego Jorku lat pięćdziesiątych, choć jego główną osią fabularną jest osoba Lionela, czterdziestokilkuletniego brooklińczyka z krwi i kości, pracownika agencji detektywistycznej, który wyrusza w poszukiwania morderców swojego byłego szefa (i zarazem mentora) Franka (w tej roli Bruce Willis.)

Oprócz powyższej krucjaty (które Darek zdaje się ostatnio toczyć, stając szeroko pojętej zawodowej krytyce filmowej okoniem), w dzisiejszej „połówce” znajdziecie także przekrój filmów wartych uwagi, które czekają nas jeszcze w tym roku w polskich kinach. Na deser natomiast, macie tu mini-recenzję Irlandczyka, w której Darek odnosi się do przemyśleń Patryka zawartych w ostatnim bonusie, dotyczącym dzieła Martina Scorsese.

Miłego słuchania!


Rozpiska czasowa

0:55 Housekeeping

MINI-RECENZJA

01:43 Irlandczyk

PRZEGLĄD PREMIER

13:07 Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie, Oficer i szpieg, Jumanji, Pan T

DANIE GŁÓWNE

17:09 Osierocony Brooklyn


Trailery & linki

GWIEZDNE WOJNY: SKYWALKER. ODRODZENIE
Reż. J.J. Abrams

FILMWEB
IMDB

OFICER I SZPIEG
Reż. Roman Polański

FILMWEB
IMDB

PAN T.
Reż. Marcin Krzyształowicz

FILMWEB


Intro: Ryan Anderson – Stairwell (zmodyfikowane na potrzeby własne)
Podkład: Blue Dot Sessions – Low Light Switch (zmodyfikowany na potrzeby własne) 
Licencja.

Previous
Previous

Ostatki 2k19 (Odcinek specjalny)

Next
Next

Irlandczyk - Martin Scorsese (BONUS #22)